Eerste week op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Simone en Juliette Bruijn - WaarBenJij.nu Eerste week op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Simone en Juliette Bruijn - WaarBenJij.nu

Eerste week op Bali

Door: Juliette en Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone en Juliette

06 September 2014 | Indonesië, Ubud

Lieve allemaal,

Daar zijn we weer en deze keer vanuit Bali! En wat een verademing met al die toeristen! We zeggen elke keer: he daar loopt een westerling, he daar weer eentje!'
We zijn nu in het artistieke plaatsje Ubud.
We zullen weer even terug gaan naar een paar dagen geleden, afgelopen maandag nacht om precies te zijn. Na 2uurtjes slapen werden we alweer om 00:00 opgehaald voor de Bromo-Ijen vulkanen tour. Onze groep bestond uit een jong Nederlands stel, waar we eigenlijk de hele tour mee optrokken, heel gezellig! Een Frans ouder stel wat alleen maar Frans kon spreken en een Franse jongen. Het was een leuke groep! In het donker reden we richting de Bromo vulkaan waar we rond kwart voor 5 de zonsopgang hebben gezien met nog zo'n 200 anderen, prachtig! Toen het licht was, konden we ook goed de Bromo en de omliggende vulkanen zien liggen. Erg mooi plaatje. Ook besefte je toen pas dat je met zo veel mensen om je heen de zonsopgang hebt bekeken, erg apart. Na de zonsopgang zijn we doorgereden in jeeps naar de voet van de vulkaan en hebben een stoffige wandeling omhoog gemaakt, af en toe ingehaald door een luie toerist op een paard. Eenmaal boven keek je zo de krater van de Bromo in, een groot stomend gat. Na deze klim zijn we in de auto weer doorgereden richting de Ijen vulkaan. Aan de voet van de vulkaan hebben we nog geen 4uur geslapen voordat we weer door gingen naar de volgende klim. En dat was me er eentje! Om 1uur 's nachts vertrokken we met zaklantaarns de berg op. 5 kilometer op-en afdaling van ongeveer 35graden richting de Ijen krater. Onderweg kwamen we nog mannetjes tegen met kilo's aan zwavelbrokken op hun schouders. Sommige tilde wel 100kg de berg op en af maar liefst 2keer per dag. Echt heel knap want wij vonden het al zwaar met een rugzakje. Beneden in de krater hebben we de blauwe vlammen van de zwavel met zuurstof reactie bewonderd, echt een hele bijzondere ervaring. Eenmaal weer naar boven gekomen hebben we ook op deze vulkaan de zonsopgang gezien. Het was heel bizar om te zien waar we al die tijd in het donker hebben gelopen. De Ijen vulkaan heeft een gigantisch kratermeer waar we elke keer heel dichtbij kwamen, maar geen besef van hadden. Dit was erg bijzonder. Na de zonsopkomst moesten we ook nog 5km afdalen naar de auto, onze laatste restjes energie. Het was een geweldige tocht. We vonden de Ijen vulkaan iets spectaculairder dan de Bromo, ook minder toeristisch, maar alle twee erg indrukwekkend!

Na de tour zijn we woensdag afgezet bij de haven om naar Bali over te steken. Afscheid genomen van onze tour vrienden en op naar Lovina. Hier hadden we een mooi hotel met zwembad waar we goed konden bijkomen van de tocht en hebben we ook de eerste echte zonnestralen meegepakt!
Vrijdag ochtend zijn we om 6uur in een bootje gestapt op zoek naar dolfijnen. Tientallen dolfijnen sprongen en zwommen bij zonsopgang om ons bootje heen. Echt super leuk!

Vanochtend (zaterdag) hebben we de shuttle bus genomen naar Ubud, zo'n 2,5uur rijden van Lovina. In de middag hebben we de monkey forest van Ubud bekeken. We werden al helemaal bang gemaakt dat ze al onze spullen af zouden pakken, maar belangrijker nog dat ze rabiës en herpes hebben dus dat ze je vooral niet moeten bijten. Dit viel gelukkig mee. Zolang je ze niet voerde, uitdaagde of bang maakte, deden ze gelukkig niks. Daarna zijn we naar het Ubud palace geweest en hebben we wat souvenirtjes geshopt.

Morgen worden we om kwart over 7 opgehaald voor een fiets tour door de rijstvelden en highlands rondom Ubud. Maandag nemen we de speedboot naar het Gili eiland Trawangan, daar horen jullie weer van ons!