Meneer Aap - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Simone en Juliette Bruijn - WaarBenJij.nu Meneer Aap - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Simone en Juliette Bruijn - WaarBenJij.nu

Meneer Aap

Door: Juliette en Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone en Juliette

26 Augustus 2014 | Indonesië, Wonosobo

Lieve allemaal,

'Don't worry, be happy, you're on holiday', is het motto van deze vakantie en het zinnetje wat onze gids van de afgelopen dagen om de haverklap zegt! Het heeft even geduurd, maar we hebben weer een beetje fatsoenlijk internet om iets op ons blog te schrijven. We hebben al heel wat meegemaakt de afgelopen dagen, vooral heel veel mooie dingen gezien!

Afgelopen donderdag hebben we de trein genomen van Jakarta naar Bogor. Onwetende dat er gescheiden coupe's voor mannen en vrouwen waren, gingen wij lekker bij de mannen zitten waarna wij vriendelijk verzocht werden om toch een ander plekje te zoeken. Dit was achteraf ook fijner aangezien we in dit land natuurlijk flink aangestaard worden als twee blanke meiden. Na bijna twee uur treinen en wat foto's met conducteurs verder kwamen we aan in Bogor. Zoekende naar een normale taxi worden we aangevallen door mensen die ons wel met de motor naar ons hotel wilde brengen. Dat leek ons niet zo'n veilig idee. Een vriendelijke jongen heeft voor ons het hotel gebeld om ons op te halen, maar dit zou ongeveer een uur duren (volgens hen was het hotel een uur rijden van het station). Hier wilde we in de hitte niet op wachten dus zijn in het openbaar vervoer van gestapt, groene minibusjes die kris kras door elkaar heen rijden en waar de deur altijd open staat zodat iedereen op elk moment kan in en uitstappen. Na nog geen 10 minuten rijden komen we aan in ons hotel ;) In de middag hebben we ons weer op de drukke straten van Bogor gewaagd op zoek naar de beroemde botanische tuinen. We zijn naar ongeveer 5 verschillende ingangen geleid (zelfs naar de universiteit voor agricultuur!) maar uiteindelijk gevonden! Hier konden we lekker wandelen en even tot rust komen na zo'n hectische drukke ervaring:)
's Avonds hebben we er toch voor gekozen om de dag erna naar een reisbureau te gaan en een tour af te spreken, met de trein, taxi en openbaar vervoer kost het minder maar we komen met een auto in dit land toch op meer bijzondere plekken.

En daar was meneer Aap! Onze gids vanaf vrijdag ochtend in Bogor tot woensdag avond in Yogyakarta. Een klein, Indonesisch mannetje met al een aardig gevoel voor Nederlands! Zijn echte naam is Didin, maar daar zijn we pas op de weg naar Pangandaran achter gekomen toen we subtiel vroegen hoe je 'Hoe heet je?' in het Indonesisch zegt. Nadat we deze bijnaam voor hem verzonnen kwamen we een aap tegen waarop hij riep: 'Hey, look, my brother!'. Erg toepasselijk dus!
Met hem en de chauffeur begonnen we onze weg richting Bandung. Onderweg nog even gestopt bij een houten poppenmaker waar we een uitgebreide demonstratie kregen over hoe ze gemaakt worden. Vervolgens nog her en der gestopt voor prachtige foto's van thee plantages op de Puncak berg en hectares rijstvelden. In de middag hebben we nog een brug bezocht die een aantal jaren ingestort is waarna Nederland (Beatrix volgens de gids) geld heeft gedoneerd om een nieuwe er naast te bouwen. Hier zijn de Indonesiers erg blij mee.

Dag 2 in Bandung zijn we op tijd vertrokken en hebben we veel mooie dingen gezien! Eerst naar de Ciater krater waar er bij wijze van meer foto's van ons werden gemaakt dan van de vulkaan zelf. De geur die daar hing kwam me ook weer erg bekend voor van de vakantie in Ijsland (Simone). Meneer Aap roept wel duizend keer per dag ' heel mooi he, my country, heel mooi!' En hij had gelijk, het was een plaatje! Na de vulkaan zijn we door gereden naar een thee fabriek waar we een interessante, uitgebreide rondleiding kregen van hoe de thee wordt gemaakt van plant tot in het zakje. Dit was ook erg leuk om te zien. 'S middags hebben we nog in hot springs gezwommen, erg apart als het buiten zelf ook 28 graden is:) Het hoogtepunt van deze dag was toch wel de Angklung voorstelling in Udjo. Tientallen kinderen en volwassene zorgden voor een fantastische voorstelling met zang, dans en het leuke Angklung instrument!

De volgende ochtend hebben we onze tas weer ingepakt en zijn we richting het surfplaatsje Pangandaran gereden. Onderweg nog wat prachtige foto's gemaakt, onze gids stopt op de meest mooie plekjes, voor 'foto maken, foto maken, heel mooi!' We hebben ook nog een oud traditioneel dorpje bezocht, Kampung Naga, waar 314 mensen leven zonder elektriciteit en stromend water. Een flinke klim naar beneden om het te bereiken (heel veel trappen), zeker met deze temperatuur maar het was het zeker waard! Op de terug weg nog even met een hele fietsgroep op de foto (jaja wij gaan hier gemiddeld 5x per dag op de foto, net filmsterren)!

In Pangandaran hebben we een kroepoek en bruine suiker fabriek bezocht (fabriek kun je het niet noemen, meer iemands huis en achtertuin). Vervolgens hebben we een prachtige boottocht gemaakt door de Green Canyon in een heel smal vissersbootje. Na de lunch zijn we naar Batu Karas gereden, HET surfstrand bij Pangandaran. Helaas geen golven en dus ook geen surfers maar wel een heel mooi plekje! Ook hebben we een schildpadden opvang centrum bezocht waar we een schildpad van ongeveer 5 kilo mochten vasthouden, hele gave ervaring!
In de middag zijn we naar het national park van Pangandaran gegaan, bij elkaar een ongeveer 100 hectare groot park/jungle. Een locale gids heeft ons meegenomen op een 2uur durende hike waar we prachtige dieren hebben gespot zoals apen, stekelvarkens, vleermuizen, schorpioenen en zelfs mooie toekans. De gids vertelde dat hij 3 jaar geleden een groep Russen moest terug vinden die op eigen houtje waren gaan wandelen en de weg kwijt raakten. In gevecht met een wilde aap is hij toen gebeten en wegens hondsdolheid moest hij zijn vinger afstaan. Het was inderdaad een flinke jungle dus de gids hadden wij ook zeker nodig!

Vanochtend zijn we weer in de auto gestapt richting Yogyakarta. Onderweg nog gestopt bij een pottenbakkerij. We overnachten nu een nachtje in het plaatsje Wonosobo zodat we morgen op tijd naar het Dieng Plateau kunnen. Daarna gaan we de Borobudur bekijken en een zilver fabriek bezoeken. Omdat onze gids het zo bijzonder vindt dat we studeren voor dokter gaat hij proberen te regelen dat we een kijkje mogen nemen in het ziekenhuis in Yogyakarta, super leuk! Zijn erg benieuwd!

In Yogyakarta horen jullie weer van ons!

Heel veel liefs,

Juliette en Simone

• 26 Augustus 2014 - 19:55

Josette:

mooi verhaal, jullie zien mooie dingen, goede gids, veel plezier nog!

• 26 Augustus 2014 - 21:45

Jack:

Leuk verhaal, klinkt exotisch; heel veel plezier de komende dagen!

• 26 Augustus 2014 - 21:45

Jack:

Leuk verhaal, klinkt exotisch; heel veel plezier de komende dagen!

• 28 Augustus 2014 - 19:14

Trijny:

Wat een geweldige belevenissen allemaal!
    De foto's van vandaag waren ook super!
    Zou toch heel leuk zijn als jullie een kijkje zouden
    kunnen nemen in een ziekenhuis.
    Fijn hoor om de verhalen zo te kunnen lezen.
    Geniet ervan!
    Liefs Trijny.

• 29 Augustus 2014 - 21:30

Rosa En Opa:

Wat een belevenissen voor jullie. Sommige dingen herkennen wij wel.
    Leuk dat we van alles op de hoogte zijn. We zijn benieuwd naar de komende
    verhalen. We wensen jullie nog 2 prachtige weken.
    Liefs en groetjes Opa en Rosa

• 31 Augustus 2014 - 16:34

Marjon:

Leuke verhalen! Ben blij dat jullie veel kunnen bekijken in dit hectische land. ..